Een belangrijke voorwaarde voor ongestoorde productie bij de klanten van machinebouwers is uiteraard dat de machines goed blijven functioneren. Het is echter denkbaar dat er niet genoeg technisch servicepersoneel is om storingen bij klanten snel op te lossen of er defecte machines te repareren. ‘Onderhoud op afstand’ kan in zulke gevallen uitkomst bieden. Daarbij kijkt een servicespecialist op afstand mee door in te loggen op een machine en bijvoorbeeld via een videoverbinding uitleg te geven over een oplossing die de klant zelf kan toepassen. Een van de bedrijven die hiermee werkt, is Trumpf, dat onderhoud op afstand uitvoert om machines van zijn klanten draaiende te houden. “Middels Trumpf Remote Support kunnen onze experts verbinding maken met de machines van klanten, de oorzaak van een probleem achterhalen en de klant eventueel op afstand begeleiden middels Visual Assistance (zie openingsbeeld bovenaan), zodat hij het probleem zelf kan oplossen”, vertelt Alexander Kunz, hoofd van de Smart Factory-unit bij Trumpf. Volgens hem maakt deze manier van werken veel bedrijfsbezoeken van servicemonteurs overbodig en kunnen operators hun werk sneller hervatten.
Ook Grob-Werke GmbH & Co. KG boekt naar eigen zeggen positieve resultaten met ‘onderhoud op afstand’. “Ons personeel heeft op afstand toegang tot de componenten en bedieningselementen van de klant”, zegt Christian Müller, Chief Sales Officer bij Grob-Werke. “Dat bespaart niet alleen tijd voor de klant, maar ook voor ons. Onze oplossingen voor onderhoud op afstand bieden cruciale ondersteuning in gevallen waarbij geschoolde arbeidskrachten schaars zijn.” Het bespaart het gespecialiseerde personeel vooral veel reistijd. “De tijd die ze besparen door niet van en naar een onderhoudslocatie te hoeven reizen, kunnen ze direct in de volgende klant investeren”, zegt Müller. “Hierdoor kunnen onze medewerkers in korte tijd aanzienlijk meer opdrachten verwerken.”
Automatiseren
Een aanverwante manier waarop zowel machinebouwers als hun klanten het tekort aan geschoolde arbeidskrachten kunnen tegengaan, is door voortvarender te automatiseren. Alexander Kunz, manager Customer Center en Smart Factory bij Trumpf: “Vroeger werd automatisering vaak gekocht om het personeelsbestand te reduceren. Tegenwoordig wordt het gekocht omdat bedrijven geen personeel meer kunnen vinden.” Volgens Kunz helpt automatisering bedrijven efficiënter te werken. “Niet-productieve tijd, zoals het zoeken naar kaarten of het ophalen van karretjes, beslaat zo’n 80 procent van de doorlooptijd van een order. Digitalisering helpt tijd te besparen en maakt het mogelijk om medewerkers in te zetten voor activiteiten die waarde toevoegen.”
Het nieuwe digitale bedrijfsmodel Pay per Part van Trumpf is een bijzondere oplossing voor bedrijven die grote aantallen bestellingen in de boeken hebben, maar eigenlijk de menskracht missen om ze goed te verwerken. Trumpf biedt dit bedrijfsmodel aan voor zijn volautomatische TruLaser Center 7030. “De machine is daarbij operationeel op de locatie van de klant, maar blijft eigendom van Trumpf Bank”, legt Alexander Kunz uit. “Hij wordt middels speciale technologie vanuit Neukirch op afstand bediend door Trumpf-experts.” De klant betaalt hiervoor een vooraf bepaalde eenheidsprijs per geproduceerd onderdeel. “Dit model verhoogt de productiviteit met meer dan 50 procent, en het bedrijf kan nu met een onbemande drieploegendienst onderdelen produceren.”
Opleiden
Ondanks de steeds verdere automatisering zal menselijke input onmisbaar blijven in de productie-industrie. Andre Wilms, directielid van de in Frankfurt gevestigde Duitse Stichting Jeugdopleiding Werktuigbouwkunde, is ervan overtuigd dat technische oplossingen als onderhoud op afstand en automatisering niet volstaan om het tekort aan vakkrachten op te vangen. Bovendien zullen demografische veranderingen de kenniskloof vergroten en het probleem verergeren. Volgens Wilms is het aantal werknemers dat de Duitse arbeidsmarkt wegens pensioen verlaat over tien jaar groter dan het aantal werknemers dat toetreedt. Volgen de ‘Fachkräftemonitor’ die prognoses over het aantal vaklieden in Nordrhein-Westfalen in kaart brengt, zal deze ontwikkeling in 2035 al een tekort van ongeveer 25 procent aan technische machinebouwspecialisten in deze deelstaat veroorzaken.
Om hier iets tegenover te zetten, zouden bedrijven volgens Wilms veelbelovende sollicitanten die ze niet zelf intern kunnen opleiden, moeten aanbevelen bij partnerbedrijven in de sector. “Zo blijven vakmensen in ieder geval in de branche.” Verder kunnen innovatieve trainingsprogramma’s ervoor zorgen dat expertise effectief wordt overgedragen. Om het tekort aan geschoolde arbeidskrachten op te vangen, zijn flexibele opleidingsoplossingen nodig die gelijke tred houden met de snelle technologische ontwikkelingen, vindt Wilms. Zo brengt het MLS-platform (‘Mobile Learning in Smart Factories’) in Duitsland machinefabrikanten in contact met leerlingen, zodat die direct uit eerste hand praktijkkennis en vaardigheden kunnen opdoen. De kennis en vaardigheden die worden geleerd, kunnen flexibel worden aangepast aan de specifieke behoeften van de deelnemende bedrijven.
Operators van klanten
Daarnaast leiden machinebouwers ook operators van klanten op. “Op het gebied van machinebediening hebben we verschillende trainingen om de operators zo eenvoudig, snel, effectief en intuïtief mogelijk te leren onze machines te bedienen”, vertelt Müller van Grob-Werke. Klanten van deze leverancier kunnen uit verschillende modules de juiste opleidingsmogelijkheden voor hun medewerkers selecteren.
Trumpf biedt wereldwijd trainingen aan in alle disciplines die te maken hebben met plaatwerkproductie, van het ontwerpen van onderdelen tot digitale productiecontrole. Vorig jaar richtte de fabrikant zijn eigen adviesbureau op, Smart Factory Consulting GmbH, dat bedrijven ondersteunt bij het opzetten van ‘genetwerkte’ productie (Industrie 4.0). “Hierdoor kan het productiviteitspotentieel worden benut zonder dat er extra personeel nodig is”, stelt Trumpf-manager Kunz.
Tot slot heeft Trumpf nog een digitale oplossing ontwikkeld waarmee personeelscapaciteit kan worden vrijgemaakt, Oseon. Deze software kan worden ingezet voor de digitale planning en aansturing van productie. “Hierdoor komt er capaciteit vrij voor medewerkers, omdat ze zich geen zorgen hoeven te maken over zaken als het vervoer van materialen”, legt Kunz uit. “Het gebruik van automatisch geleide voertuigen stelt bedrijven bijvoorbeeld in staat om het material handling-proces te automatiseren.” Daarnaast geeft de software het productiepersoneel via een tablet een duidelijk overzicht van alle relevante informatie over de volgende werkstap in hun werkomgeving. “Dit vermindert het aantal fouten en helpt nieuwe medewerkers sneller aan de slag.”