De MKB Barometer is een tweejaarlijks onderzoek dat dit jaar onder 566 Nederlandse bedrijven is gehouden, waaronder 80 uit de productiesector. In deze zevende editie van de Barometer komt naar voren dat de productiesector voor verschillende uitdagingen staat. Er is nog steeds sprake van materiaaltekorten en lange levertijden, en de sector kampt met een groot personeelstekort. Als belangrijkste reden voor de sombere vooruitzichten wordt echter de aanhoudende inflatie genoemd.
“Het is geen nieuws dat mkb’ers in de productie gebukt gaan onder de huidige economische en geopolitieke omstandigheden. De resultaten van het MKB Barometer-onderzoek laten zien wat de werkelijke impact ervan is”, aldus Chris Spaander, Senior Solution Marketing Specialist bij Exact. “Hoewel een meerderheid van de ondernemers (52 procent) een positieve nettowinstmarge verwacht, zien we ook dat 76 procent van de mkb’ers in de productiesector last heeft van de inflatie, en dat de omzet hierdoor onder druk staat. Zo laat 25 procent weten dat de verkoop als gevolg van verhoogde prijzen afneemt, geeft 35 procent aan inkoopprijzen niet of niet volledig te kunnen doorberekenen aan klanten en moet bijna een op de vijf de productie beperken vanwege de inflatie.” Om ondanks de tegenwind toch de targets voor dit kalenderjaar te halen, geven productiebedrijven vooral productontwikkeling als middel aan (38 procent). Een andere veelgenoemde manier is het opzetten of uitbreiden van directe verkoopkanalen om schakels in de keten over te slaan.
Datagedreven werken
Een andere uitkomst uit het MKB Barometer-onderzoek is dat in de productiesector nog de nodige stappen zijn te zetten als het gaat om digitalisering. Twee derde van de ondervraagde bedrijven zegt dat digitalisering in 2023 hoge prioriteit heeft. Ruim de helft (54 procent) van de bedrijven gelooft dat data-analyses tot betere zakelijke beslissingen leiden. “Maar slechts 3 procent werkt momenteel datagedreven, wat veel minder is dan het mkb-gemiddelde van 12 procent”, stelt Chris Spaander. “49 procent van de respondenten geeft aan dat data maar een beperkte rol in de organisatie spelen. Dat is zonde, want datagedreven werken brengt veel voordelen met zich mee, zoals meer inzicht in de organisatie waardoor je patronen kunt ontdekken en ontwikkelingen kunt voorspellen. Daar kun je op inspelen, wat tijd en kosten bespaart. Bovendien kun je als bedrijf beter onderbouwde beslissingen nemen.”
Dit is de eerste editie van de MKB Barometer waarin bedrijven ook wordt gevraagd naar hun mening over verantwoord ondernemen. Bijna 70 procent van de ondervraagde productiebedrijven geeft aan dat verantwoord ondernemen een belangrijke bedrijfsdoelstelling is. 43 procent geeft aan vrijwel volledig gebruik te maken van duurzame energie, en 9 procent zegt volledig circulair te werken. 34 procent laat weten alleen gebruik te maken van ‘eerlijke’ grondstoffen en halffabricaten.