Krijg inzicht in tools om met CBAM om te gaan, best practices, handvatten rondom de juiste aanpak en methodieken om in de praktijk te gebruiken.
Wat je kunt verwachten:
Stakeholder Management
Hoe organiseer en borg je gedeelde verantwoordelijkheid rondom ESG onderwerpen binnen je organisatie?
CBAM Readiness
Hoe kun je je op de verplichtingen voorbereiden?
Welke informatie heb je al?
Hoe kun je benodigde informatie verzamelen?
Welke informatie moet je verzamelen?
RASCI
Wie zou eigenaarschap moeten nemen van welke activiteit, borging en informatie verstrekking?
Monitoren
Hoe houd je zicht op de rapportage verplichting en deadlines alsmede de ontwikkelingen binnen het wetgevend kader als het gaat om ESG ontwikkelingen die de bedrijfsvoering kunnen raken?
Voor deze bijeenkomst vragen wij een kostendekkende bijdrage van €75,- exclusief BTW per lidbedrijf. Er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.
Tijd voor actie!
Het is niet zozeer de vraag of maar vooral hoe CBAM de business van de leden zal raken. Het is dan ook belangrijk tijdig op de hoogte zijn van wat dit precies inhoudt en welke aanpak je als bedrijf het beste kunt hanteren.
Zoals tijdens het webinar ook aangegeven wordt de CBAM wetgeving per 1 oktober 2023 van kracht en start de transitieperiode. Desalniettemin is er nog voor bedrijven onduidelijk wat dit voor hen gaat betekenen en waar zij zich op voor moeten bereiden en vooral ook hoe.Het webinar van 8 maart is terug te kijken via deze link.
Achtergrond
Op 14 juli 2021 is de CBAM gepresenteerd door de Europese Commissie als onderdeel van het “Fit for 55”-pakket. De CBAM heeft als doel een gelijk speelveld te creëren tussen EU-producenten die onder het ETS belast worden voor de uitstoot van broeikasgassen en niet EU-producenten die basisproducten in de EU invoeren en tot nu toe niet worden belast. Via de CBAM wil de EU voorkomen dat de inspanningen van de EU om de broeikasgasemissies terug te dringen worden tenietgedaan door een toename van de emissies buiten haar grenzen als gevolg van de verplaatsing van de productie naar niet-EU-landen (dit wordt ook wel ‘carbon leakage’ genoemd). De CBAM geldt voor alle basisproducten die zijn geproduceerd in landen waarin de productie niet onderhevig is aan een Emission Trading System (ETS). De producten die binnen de scope van CBAM vallen worden geïdentificeerd aan de hand van douane classificatiecodes.
Meer weten over CBAM? Klik hier!
Verplichtingen
De geleidelijke invoering van de CBAM begint op 1 oktober 2023 met de start van de administratieve verplichtingen, waarbij voor de ingevoerde CBAM-producten directe en indirecte CO2-emissies op kwartaalbasis moeten worden gerapporteerd. Juist het verkrijgen van de benodigde gegevens om invulling te geven aan deze verplichting kan voor grote administratieve uitdagingen zorgen. Sommige bedrijven zullen in deze ontwikkelingen mogelijk aanleiding zien een marktoriëntatie te starten voor potentiële alternatieve toeleveranciers van binnen de EU. Ook kunnen er andere implicaties zijn die jouw inkoop- en supply chain afdeling gaan raken. Na de transitieperiode, zullen op 1 januari 2027 aanvullende administratieve en de financiële verplichtingen starten, waarbij voor import van de producten in scope CBAM-certificaten zullen moeten worden aangekocht. Per ton CO2-uitstoot (besloten in het ingevoerde basisproduct) moet één CBAM-certificaat worden aangekocht. De prijs van een certificaat wordt gekoppeld aan de beurswaarde van ETS en bedraagt nu ongeveer 90 euro. Het is de verwachting dat deze prijs de komende jaren sterk zal oplopen en daarnaast zal het niet voldoen aan de administratieve en financiële verplichtingen leiden tot het opgelegd krijgen van boetes.
Zelfs als je niet-EU basisproducten lokaal aankoopt, zal jouw leverancier hoogstwaarschijnlijk de door CBAM toegenomen kosten bij invoer doorbelasten in jouw aankoopprijs.